Haliç Üniversitesi Hızlı Erişim Kampüs Hayatı
WhatsApp

Türk Dili ve Edebiyatı

Haliç Üniversitesi | Akademik | Fakülteler | Fen Edebiyat Fakültesi | Bölümler | Türk Dili ve Edebiyatı
Program İçeriği

Haliç Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, edebiyatımızın başlangıcından günümüze uzanan tarihsel gelişimini kapsayan, disiplinlerarası bir yaklaşımla tasarlanmış lisans programı sunmaktadır. Program, öğrencilere geleneksel kültürel mirasımız ile çağdaş edebî ve düşünsel yönelimleri birlikte değerlendirme yetkinliği kazandırmayı amaçlar.

Eğitim programı; klasik ve modern Türk edebiyatı, halk edebiyatı, şiir, roman, öykü ve tiyatro gibi edebî türlerin yanı sıra dilbilim, metin çözümleme ve edebiyat kuramlarını kapsayan zengin bir ders içeriği sunar. 2016-2017 akademik yılında eğitim-öğretime başlayan bölümümüz, öğrencilerine Türkçenin tarihsel gelişimini ve lehçelerini tanıma, klasik metinleri çözümleme ve çağdaş edebiyatla karşılaştırmalı analizler yapma imkânı tanır. Bu doğrultuda, edebî metinleri tarihsel, kültürel ve dilbilimsel bağlamlarda değerlendirme, dünya edebiyatındaki yönelimleri takip edebilme, metinlerarası okuma, eleştirel düşünme ve akademik yazı becerileri kazandırmak bölümün öncelikli hedefleri arasındadır.

Akademik derinliğin yanı sıra öğrencilerimize ulusal ve uluslararası düzeyde gelişim olanakları sunulmaktadır. Bölümümüz, Erasmus+ öğrenci değişim programı kapsamında uluslararası hareketlilik imkânı sağlamakta; ayrıca öğrenciler, üniversitemiz bünyesindeki çift ana dal ve yan dal programlarından yararlanarak farklı disiplinlerde akademik birikim oluşturabilmektedir.
Programımız, dijital çağın gereklerini gözeterek öğrencilerin dijital yayıncılık, çevrimiçi içerik üretimi, dijital beşerî bilimler, kültürel mirasın dijitalleştirilmesi ve yapay zekâ destekli dil teknolojileri gibi güncel ve yenilikçi alanlara ilgi duymalarını teşvik eder. Bu doğrultuda, öğrenciler eleştirel düşünme ve içerik geliştirme becerileriyle dijital dünyada üretken bireyler olarak yetiştirilmektedir.

Mezunlarımız, pedagojik formasyon eğitimi imkânından faydalanarak, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak görev alabilirler. Bunun yanı sıra, devlet ve özel kütüphaneler, arşivler, Kültür ve Turizm Bakanlığı, TRT gibi kamu kurumlarında ve yayınevleri, dergiler, medya kuruluşları, kültür-sanat platformları ile reklamcılık gibi yaratıcı sektörlerde istihdam edilebilirler. Editörlük, metin yazarlığı ve senaryo yazımı gibi alanlar da mezunlarımızın yöneldiği profesyonel sahalar arasında yer alır. 

Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlılık, Cumhuriyet değerlerine sahip çıkma, bilimsel akıl, estetik duyarlık ve etik sorumluluk, bölümümüzün temel ilkeleri arasında yer almaktadır. Disiplinlerarası yaklaşımları ve çağdaş kuramsal yönelimleri benimseyen bölümümüz, öğrencilerini yalnızca edebiyat alanında değil, kültürel ve entelektüel üretimin bütün alanlarında yetkin bireyler olarak yetiştirmeyi amaçlar.

Vizyon

Türk dili, edebiyatı ve kültürünü toplumsal, estetik ve dijital bağlamlarda yorumlayabilen; çok yönlü ve disiplinler arası bireyler yetiştiren öncü bir bölüm olmak.

Misyon

Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik donanımı yüksek, eleştirel düşünebilen, kültürel mirasın farkında ve dijital çağın gereklerine uyum sağlayabilen bireyler yetiştirmeyi amaçlıyoruz. Öğrencilerimizin ulusal ve uluslararası düzeyde nitelikli temsil ve rekabet gücüne sahip olmaları temel hedefimizdir.

Bölüm Başkanının Mesajı

Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü olarak edebiyatın kültürel birikimini günümüzün düşünsel ve dijital olanaklarıyla buluşturan dinamik ve eleştirel bir eğitim anlayışını benimsiyoruz. Amacımız, öğrencilerimizi yalnızca bilgiyle donatmak değil; aynı zamanda edebî, kültürel ve toplumsal metinleri yorumlayabilen, eleştirel düşünebilen ve yaratıcı çözümler geliştirebilen bireyler olarak yetiştirmektir.

Disiplinlerarası perspektife, kültürel çeşitliliğe ve evrensel değerlere duyarlı, kendini hem Türkçe hem de uluslararası akademik platformlarda ifade edebilecek yetkinlikte mezunlar yetiştirmek temel hedefimizdir. Bu doğrultuda öğrencilerimize hem geleneksel bilgi birikimini hem de çağdaş araştırma yöntemlerini içeren çok yönlü bir öğrenme ortamı sunuyoruz.

Türkçeye, edebiyata ve düşünceye gönül veren tüm öğrencilerimizi bu yolculuğa bekliyoruz.

Prof. Dr. Abdullah Azmi BİLGİN

Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı


Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Dış Paydaş Danışma Kurulu

  • Prof. Dr. Abdülkadir EMEKSİZ, İstanbul Ünv. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi
  • Prof. Dr. Nihat ÖZTOPRAK, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Ünv. Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı
  • Dr. Öğr. Üyesi Fatma ŞENYÜZ, Kütahya Dumlupınar Ünv. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi
  • Dr. Öğr. Üyesi Özcan TABAKLAR, İstanbul Ünv. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi
  • Dr. Öğr. Üyesi Fırat KARAGÜLLE, İstanbul Ünv. Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi
  • Dr. Sevim Büşra KÖSE, Reklamcı
  • Abdülhakim KILINÇ, MEB Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmen,
  • Betül ŞAHİNER, Haliç Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Mezun Öğrenci (2022)
BENGÜ VAHAPOĞLU

BENGÜ VAHAPOĞLU

Dr.Öğr.Üyesi

Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı

benguvahapoglu@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
BENGÜ VAHAPOĞLU

BENGÜ VAHAPOĞLU

Dr.Öğr.Üyesi

Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm Başkanı

benguvahapoglu@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
ABDULLAH AZMİ BİLGİN

ABDULLAH AZMİ BİLGİN

Profesör Doktor

Öğretim Üyesi

azmibilgin@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
AYSEL GÜNEŞ

AYSEL GÜNEŞ

Dr.Öğr.Üyesi

Öğretim Üyesi

ayselgunes@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
FATMA İMAMOĞLU

FATMA İMAMOĞLU

Dr.Öğr.Üyesi

Öğretim Üyesi

fatmaimamoglu@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
KÜBRA FATMA DURSUN ÖNEN

KÜBRA FATMA DURSUN ÖNEN

Dr.Öğr.Üyesi

kubradursun@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
SELİM ÖNLER

SELİM ÖNLER

Dr.Öğr.Üyesi

Öğretim Üyesi

selimonler@halic.edu.tr

Daha Fazla Bilgi
Haliç Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, 2016–2017 akademik yılında, Türk dili ve edebiyatının tarihsel derinliğini çağdaş kuramsal yaklaşımlarla birleştiren bir anlayışla kurulmuştur. Kuruluş sürecinde hedeflenen temel vizyon; hem Türkiye’deki edebî-kültürel birikimi disiplinlerarası bir çerçevede aktarmak hem de öğrencilerin dil, kültür ve edebiyat alanlarında entelektüel bir yetkinlik kazanmalarını sağlamaktır.

Bölüm, kuruluşundan itibaren yalnızca klasik metinlerin çözümlemesine değil, aynı zamanda modern eleştirel yaklaşımlara, edebiyat kuramlarına, dijital beşerî bilimlere ve yaratıcı yazarlığa da odaklanarak programını sürekli geliştirmiştir. Bu doğrultuda müfredat, Türk edebiyatının farklı dönem ve türlerini kapsarken; aynı zamanda öğrencilere çağdaş edebî tartışmalara katılma, dijital yayıncılık ve yapay zekâ destekli dil projeleri gibi yenilikçi alanlara yönelme imkânı tanır.

Bölümümüzde Erasmus+ kapsamında uluslararası iş birlikleri kurulmuş, öğrencilerin akademik hareketliliğini desteklemek amacıyla değişim programları aktif hâle getirilmiştir. Ayrıca çift ana dal ve yan dal programları sayesinde, öğrencilerin çok disiplinli bir akademik profil geliştirmeleri teşvik edilmektedir.

Bugün bölüm, kurulduğu ilk günkü akademik ciddiyetini ve kültürel vizyonunu koruyarak; hem Türk dili ve edebiyatı alanında araştırmacı ve eğitimci yetiştirmeyi hem de kültürel üretimin dijital çağdaki olanaklarını değerlendirebilecek bireyler kazandırmayı sürdürmektedir.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölüm müfredatının ilk iki yılını tamamlayanlar Ön Lisans derecesi, müfredatın tümünü tamamlayanlar ise Türk Dili ve Edebiyatı Lisans derecesi alırlar.
Türk Dili ve Edebiyatı bölümüne kayıt yaptırmak isteyen adayların, ÖSYM tarafından düzenlenen merkezî yerleştirme sınavında başarılı olmaları ve herhangi bir yükseköğretim kurumunda kayıtlı bulunmamaları gerekmektedir. SÖZ puanı ve tercih sırasına göre yerleşmeye hak kazanan adaylar, ÖSYM tarafından belirlenen tarihler arasında, kayıt kılavuzunda belirtilen belgelerle birlikte şahsen ya da noter onaylı vekâletle belirledikleri temsilcileri aracılığıyla Haliç Üniversitesinin ilgili birimine başvurarak kesin kayıt işlemlerini gerçekleştirebilirler.

Kayıt sırasında istenen belgelerin asılları ya da Üniversite tarafından onaylanmış örnekleri kabul edilir. Üniversitenin ön lisans ve lisans programlarına öğrenci kabulü, ÖSYM tarafından yapılan sınav sonuçlarına ve Yükseköğretim Kurulu (YÖK) kararlarına göre yürütülmektedir.
Lisans derecesi almış mezunlar, Eski Türk Dili, Yeni Türk Dili, Yeni Türk Edebiyatı, Eski Türk Edebiyatı, Türk Halk Edebiyatı ve çeşitli sosyal bilim alanlarında Yüksek Lisans ve Doktora yapabilirler.

1.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
OZD0103Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I2+0+02Zorunlu
OZD0105İngilizce I2+0+03Zorunlu
TDE1001Eski Türk Edebiyatı I3+0+05Zorunlu
TDE1003Osmanlı Türkçesine Giriş I3+0+05Zorunlu
TDE1005Türkiye Türkçesi Grameri I3+0+05Zorunlu
TDE1007Yeni Türk Edebiyatına Giriş3+0+05Zorunlu
TDE1011Türk Dili Tarihi I3+0+05Zorunlu

2.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
HLÜ0030Meslek ve Yaşam Etiği2+0+02Zorunlu
OZD0104Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II2+0+02Zorunlu
OZD0106İngilizce II2+0+03Zorunlu
TDE1002Eski Türk Edebiyatı II3+0+05Zorunlu
TDE1004Osmanlı Türkçesine Giriş II3+0+05Zorunlu
TDE1006Türkiye Türkçesi Grameri II3+0+05Zorunlu
TDE1008Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı I: Nesir3+0+05Zorunlu
TDE1012Türk Dili Tarihi II3+0+03Zorunlu

3.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
TDE2001Osmanlı Türkçesi Grameri I3+0+05Zorunlu
TDE2003Eski Türk Edebiyatı III3+0+04Zorunlu
TDE2005Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı II: Şiir3+0+04Zorunlu
TDE2007Türk Halk Edebiyatı I3+0+03Zorunlu
TDE2009Türkiye Türkçesi Söz Dizimi3+0+03Zorunlu
ADS2XX1Alan Dışı Seçmeli-3Seçmeli
AİS2XX1Alan İçi Seçmeli (2 Adet)-8Seçmeli
TDE2101Farsça I3+0+04Seçmeli
TDE2103Güzel Konuşma ve Yazma3+0+04Seçmeli
TDE2105Şiir Çözümlemeleri3+0+04Seçmeli
TDE2107Tasavvufi Türk Edebiyatına Giriş3+0+04Seçmeli
TDE2109Mazmunlar3+0+04Seçmeli
TDE2110Dilbilim3+0+04Seçmeli
TDE2111Türkolojiye Giriş3+0+04Seçmeli
TDE2113Türk Fikir Edebiyatı I3+0+04Seçmeli
TDE2115Türkiye'de Internet Yayıncılığı3+0+04Seçmeli
TDE2117İstanbul Folkloru3+0+04Seçmeli
TDE2120Edebi Bilgiler3+0+04Seçmeli

4.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
OZD0130Kariyer Planlama2+0+02Zorunlu
TDE2002Osmanlı Türkçesi Grameri II3+0+05Zorunlu
TDE2004Eski Türk Edebiyatı IV3+0+03Zorunlu
TDE2006Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatı3+0+03Zorunlu
TDE2008Türk Halk Edebiyatı II3+0+03Zorunlu
TDE2012Eski Türk Dili2+0+03Zorunlu
TDE2014Eski Anadolu Türkçesi3+0+03Zorunlu
AİS2XX2Alan İçi Seçmeli (2 Adet)-8Seçmeli
TDE2102Farsça II3+0+04Seçmeli
TDE2104Edebi Muhitler3+0+04Seçmeli
TDE2106Metinbilim3+0+04Seçmeli
TDE2108Anlatıbilim3+0+04Seçmeli
TDE2110Dilbilim3+0+04Seçmeli
TDE2112Metin Şerhi3+0+04Seçmeli
TDE2114Çocuk ve Gençlik Edebiyatı3+0+04Seçmeli
TDE2116Türk Fikir Edebiyatı II3+0+04Seçmeli
TDE2120Edebi Bilgiler3+0+04Seçmeli

5.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
HLÜ0010Bilimsel Araştırma Yöntemleri1+2+04Zorunlu
TDE3001Eski Türk Edebiyatı V3+0+05Zorunlu
TDE3003Osmanlı Türkçesi: İleri Metinler I3+0+05Zorunlu
TDE3005II. Meşrutiyet Dönemi Türk Edebiyatı3+0+04Zorunlu
TDE3007Orta Türkçe I3+0+04Zorunlu
TDE3009Âşık Edebiyatı3+0+04Zorunlu
AİS3XX1Alan İçi Seçmeli-4Seçmeli
TDE3101Türk Mitolojisi3+0+04Seçmeli
TDE3103Eski Türk Edebiyatında Nesir3+0+04Seçmeli
TDE3105Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı-I3+0+04Seçmeli
TDE3107Edebiyat ve Sosyoloji3+0+04Seçmeli
TDE3109Folklor ve Küresel Kültür3+0+04Seçmeli
TDE3111Türk Dünyası Folkloru3+0+04Seçmeli
TDE3113Editörlük3+0+04Seçmeli
TDE3115Arapça I3+0+04Seçmeli
TDE3117Sözlükbilim3+0+04Seçmeli
TDE3119Edebiyattan Türk Sinemasına3+0+04Seçmeli
TDE3120Yeni Türk Edebiyatında Hatıra ve Mektup3+0+04Seçmeli
TDE3121Eski Türk Edebiyatında Sosyal Hayat3+0+04Seçmeli

6.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
TDE3002Eski Türk Edebiyatı VI3+0+05Zorunlu
TDE3004Osmanlı Türkçesi: İleri Metinler II3+0+05Zorunlu
TDE3006Milli Edebiyat3+0+04Zorunlu
TDE3008Orta Türkçe II3+0+04Zorunlu
TDE3012Türk Tasavvuf Edebiyatı3+0+04Zorunlu
ADS3XX2Alan Dışı Seçmeli-4Seçmeli
AİS3XX2Alan içi Seçmeli-4Seçmeli
TDE3102Çağdaş Eleştiri Kuramlarıyla Okumalar3+0+04Seçmeli
TDE3104Türkolojinin Güncel Sorunları3+0+04Seçmeli
TDE3106Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı-II3+0+04Seçmeli
TDE3108Göstergebilim3+0+04Seçmeli
TDE3112Eski Türk Edebiyatında Hikaye3+0+04Seçmeli
TDE3114Yeni Türk Edebiyatında Polemikler3+0+04Seçmeli
TDE3116Arapça II3+0+04Seçmeli
TDE3120Yeni Türk Edebiyatında Hatıra ve Mektup3+0+04Seçmeli
TDE3122Eleştirel Okuma3+0+04Seçmeli

7.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
TDE4001Eski Türk Edebiyatı VII3+0+05Zorunlu
TDE4003Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı I: Şiir3+0+04Zorunlu
TDE4005Batı Edebiyatı Akımları3+0+05Zorunlu
ADS4XX1Alan Dışı Seçmeli (2 Adet)-8Seçmeli
AİS4XX1Alan İçi Seçmeli (2 Adet)-8Seçmeli
FEF0000Staj0+0+05Seçmeli
TDE4101Eski Türk Edebiyatında Eleştiri3+0+04Seçmeli
TDE4105Tasavvufi Şiir İncelemeleri3+0+04Seçmeli
TDE4107Halk Bilimine Giriş3+0+04Seçmeli
TDE4109Roman Tahlilleri3+0+04Seçmeli
TDE4110Diksiyon3+0+04Seçmeli
TDE4111Cumhuriyet Döneminde Öykü3+0+04Seçmeli
TDE4113Çağdaş Türk Lehçeleri3+0+04Seçmeli
TDE4115Batı Edebiyatında Eleştiri3+0+04Seçmeli
TDE4117Anlam Bilimi3+0+04Seçmeli

8.Yarıyıl Ders Planı

Ders KoduDers AdıT+U+LAKTSDers Türü
FEF4000Bitirme Projesi0+2+06Zorunlu
TDE4002Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı II: Nesir3+0+04Zorunlu
TDE4004Türk Tenkit Tarihi3+0+04Zorunlu
TDE4006Çağatay Türkçesi3+0+04Zorunlu
ADS4XX2Alan Dışı Seçmeli-4Seçmeli
AİS4XX2Alan İçi Seçmeli (2 Adet)-8Seçmeli
FEF0000Staj0+0+05Seçmeli
TDE4102Eski Türk Edebiyatında Mesnevi3+0+04Seçmeli
TDE4104Dilbilimde Yaklaşımlar3+0+04Seçmeli
TDE4106Halk Bilimi Kuramları3+0+04Seçmeli
TDE4108Karşılaştırmalı Edebiyat3+0+04Seçmeli
TDE4110Diksiyon3+0+04Seçmeli
TDE4112Altayistik3+0+04Seçmeli
TDE4114Tiyatro Tarihi3+0+04Seçmeli
TDE4116Yazma Eserler3+0+04Seçmeli
TDE4118Şuara Tezkireleri3+0+04Seçmeli
Aşağıdaki koşulları yerine getirmiş öğrenciler, öğrenimlerini tamamlayarak mezun olmuş sayılırlar: 

a) Kayıtlı oldukları eğitim ve öğretim programının öngördüğü yükümlülükleri başarı ile tamamlamış olmak.

b) İki yıllık ön lisans programları için 120, dört yıllık lisans programları için 240, lisans ve yüksek lisans derecelerini birlikte veren beş yıllık programlar için 300, altı yıllık programlar için 360 AKTS kredisini tamamlamak. 

c) Eğitim ve öğretim programının gerektirdiği tüm zorunlu ve seçmeli derslerden başarılı olmak.

ç) En az 2,00 AGNO sağlamış olmak. 

d) Üniversite ile ilişiği kesilmemiş olmak.

e)Mezuniyet hakkını kazanan öğrenci, öğrenim ücretlerinin ve diğer ücretlerin tamamını ödemek ve üzerine kayıtlı bulunan demirbaşları teslim etmek koşulu ile diploma alma hakkını kazanır. 
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunları, pedagojik formasyon eğitimini tamamladıkları takdirde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak görev alabilirler. Ayrıca devlet ve özel kütüphanelerde, arşivlerde, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nda, TRT gibi kamu kurumlarında ve Başbakanlık Devlet Arşivleri gibi resmî kuruluşlarda çalışabilirler.

Yükseköğretim kurumlarında okutman ya da araştırma görevlisi olarak görev alabilecekleri gibi, lisansüstü eğitimlerine devam ederek akademik kariyer yapma imkânına da sahiptirler.

Bunlara ek olarak; yayıncılık, editörlük, metin yazarlığı, senaryo yazımı ve reklamcılık gibi yaratıcı sektörlerde de görev alabilirler. Dijital yayıncılık, çevrimiçi içerik üretimi, kültürel mirasın dijitalleştirilmesi ve yapay zekâ destekli dil projeleri gibi çağdaş alanlar da mezunlarımız için giderek artan istihdam olanakları sunmaktadır.
Haliç Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğrencilerinin başarı durumları “Haliç Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği” hükümlerine göre belirlenmektedir.

1. Başarı notu; öğrencilerin yarıyıl/yıl içi etkinlikler ile yarıyıl/yılsonu sınavından aldıkları notların öngörülen ağırlıklara göre hesaba katılmasıyla belirlenen ham başarı notunun 4’lük not sistemindeki karşılığını ifade eder.

2. Birimlerde; seviye tespit sınavları ile yabancı dil ve Türkçe hazırlık sınıfları dışında başarı notu, bağıl değerlendirme yöntemine göre hesaplanır. Bir dersten başarı değerlendirmesine alınabilmek için

a) Yarıyıl sonu veya bütünleme sınavlarından; sınıf geçme sistemi uygulayan birimlerde, kurul/komite derslerinden en az 50 puan, diğer derslerden en az 60 puan, diğer birimlerde ise en az 50 puan alınması
b) Başarı notunun, sınıf geçme sistemi uygulayan birimlerde en az 60, diğer birimlerde en az 50 olması zorunludur. Bu şartları sağlayamayanlar başarısız sayılarak değerlendirme dışı tutulurlar.

3. Bir dersteki başarının ölçülmesinde; o derse ait yarıyıl içi ara sınavlar, ek sınavlar, arazi ve işyeri çalışması, uygulama, ödev, proje, atölye, seminer, devam, laboratuvar ve benzeri yarıyıl içi çalışmaları; ders değerlendirme notunun %40’ını oluşturur. Yarıyıl içi çalışmaların türleri, bunların ve yarıyıl sonu sınavı notunun ders başarı notuna katkısı, dersi veren öğretim elemanı tarafından her yarıyıl derslerinin başlangıcında öğrencilere duyurulur. Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının ve yarıyıl sonu sınavlarının notları ilân edilir.

4. Mutlak değerlendirme sisteminde kaldırılmış olup, bağıl değerlendirme sistemine geçilmiştir.

a) Bir dersin ara sınavlarına girebilmek için öğrencinin ders kaydını tamamlamış ve öğretim elemanı tarafından dönem başında ilan edilen hususları yerine getirmiş olması gerekir. Bunları yerine getirmeyen öğrenciler vizesiz olarak kalırlar.
b) Yarıyıl sonu sınavına girebilmek için ise devam zorunluluğunu yerine getirmiş olmak, ara sınav notuna sahip olmak ve vizesiz olmamak gerekir. Final sınavına giremeyen öğrenciler ara sınavda olduğu gibi 5 iş günü içerisinde mazeret sınavı başvurusu yapabilirler.
c) Bütünleme sınavına devamsızlıktan kalmayan ve vizesiz olmayan öğrenciler girebilir. Final sınavına girmeyen öğrencinin bütünlemeye girmeye hakkı yoktur. Final sınavına girmeyip mazeret sınavına başvuran öğrenciler ancak bütünlemeye girebilir. Final sınavından FF ile kalan öğrenciler DD ve DC alıp not yükseltmek isteyen öğrenciler bütünlemeye girebilir.

5. Mezun durumundaki öğrencilere not yükseltme sınavı kaldırılmıştır.

6. Not ortalaması üst üste iki defa 2.00 altında kalan öğrencilerin, bitirdiği yarıyıl ve bir önceki yarıyıla ait DC veya DD notu olan derslerini tekrarlamaları gerekmektedir.

7. Başarısız olunan seçmeli dersin yerine muadili başka bir seçmeli ders alınabilir. Ancak yerine alınan seçmeli dersten başarılı olunduğunda; öğrencinin başvurusuyla en fazla üç ders not çizelgesinden silinir ve ortalamaya katılmaz.

8. Başarı notu derecelerinin puan ve harf karşılıkları aşağıda verilmiştir:

Başarı Notu Harf Notu Anlamı Not Aralığı
4,00 AA Mükemmel 90-100
3,50 BA Çok İyi 80-89
3,00 BB İyi 70-79
2,50 CB Orta 65-69
2,00 CC Yeterli 60-64
1,50 DC Koşullu Başarılı 55-59
1,00 DD Koşullu Başarılı 50-54
0,00 FF Başarısız 0-49
0,00 NA Devamsız 0

9. Dokuzuncu fıkrada belirtilen başarı notları harflerinin dışında, öğrencilerin bir dersteki durumları sayısal değeri olmayan harflerden aşağıdaki gibi belirlenir:

a) NA (Devamsız): Devamsızlık nedeniyle başarısız olunan dersler için verilir ve ortalama hesaplarında kredili dersler için FF, kredisiz dersler için U notu gibi işlem görür.
b) I (Eksik): Öğrencilerin derste başarılı oldukları halde, özürleri nedeni ile ders için gerekli olan staj, proje, ödev, laboratuvar deneyleri ve benzeri çalışmaları tamamlayamamaları durumunda verilir. Bu harfin verildiği öğrencilere, sınav döneminin bitiminden sonra en çok on beş gün içinde eksikliklerini tamamlayarak bir not verilmesi zorunludur. Aksi halde, I harfi FF notuna dönüşür.
c) Stajlara ilişkin S, U ve P harf notları kaldırılmıştır. Başarılı (G) veya başarısız (K) olarak notlandırılır.
ç) T (Transfer/muaf): Başka bir yükseköğrenim kurumundan daha önce alınan ve denkliği ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilerek muaf sayılan dersler için verilir. DD ve DC harf notlarına muafiyet işlemi yapılmaz.

10. Öğrencilerin intibakları sırasında veya bir başka eğitim kurumunda aldıkları sayısal notlarının değerlendirilmesinde, bu maddede belirtilen harf notları ve kat sayıları esas alınır.

11. Bir dersten AA, BA, BB, CB, CC notlarından birini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
Dr.Öğretim Üyesi Aysel GÜNEŞ
Fakülte Sekreteri Serkan UZUN