Yayınlama Tarihi: 23 Ağustos 2023
Güncelleme Tarihi: 29 Haziran 2025
Medya okuryazarlığı; medya içeriklerini, ayrıştırma, sorgulama ve karşılaştırma gibi bilinçli süreçlerden geçirerek, çözümleme, anlama ve yorumlama yetisi olarak tanımlanabilir. Basılı medyanın yerini, anlık olarak haber ve bilgi akışının gerçekleştiği internet merkezli medya yayın organlarının aldığı günümüz toplumunda, medya okuryazarlığı, doğru bilgi ve habere ulaşabilmek açısından son derece gerekli ve önemlidir.
İnternet ve sosyal medya dahil olmak üzere, televizyon, radyo, dergi ya da gazete gibi farklı platformlar aracılığı ile bizlere ulaştırılan bilgi, belge ya da haberler her zaman için tamamıyla gerçeği yansıtmıyor olabilir. Bazen hata ya da teyit noksanlığı nedeniyle bazen de gerçeği değiştirmek ya da örtbas etmek amacıyla bilinçli olarak medyada yer alan kirli bilgi, sosyal, ekonomik ya da siyasal anlamda hatalı tercihler yapmamıza ya da kararlar almamıza neden olabilir. Medya okuryazarlığı sayesinde tüm bu haber, bilgi ya da görsellerin doğruluğunu sorgulamak, içeriklerin amaç ve niyetini anlamak mümkün olabilecektir.
İnternet yayıncılığı, sosyal medya ve video içerik servislerinin yoğun ilgi gördüğü günümüz medya dünyasında, hatalı, eksik ya da kasıtlı ve kirli bilginin kontrolsüz olarak ve hızla yayılması neredeyse kaçınılmazdır. Bu bilgi, belge ya da görseller, propaganda ya da manipülasyon amacıyla kasıtlı olarak yayıldığında toplumun oldukça geniş bir grubunun hatalı kararlar almasına ya da fikirler oluşturmasına sebebiyet verebilir. Aynı şekilde yanıltıcı içerikler nedeniyle toplumun belirli bir bölümünün zarar görmesi ya da haksız imtiyaz sahibi olması da mümkündür. Medya okuryazarlığı sayesinde, sunulan tüm bu bilgilerin çözümlenmesi ve hatalı olanların hızla belirlenmesi mümkün olabilir. Bu durum kişilerde eleştirel düşünme yeteneğinin gelişmesine ve sosyal bilinç düzeyinin yükselmesine yardımcı olur.
Farkındalığı yüksek, eleştirel bakış açısına sahip ve doğru ile yanlışı ayırma yetisi gelişmiş bireyler için çeşitli kurum ve kuruluşlar taraşından medya okuryazarlığı eğitimleri verilmektedir.
Medya okuryazarlığı, tüm medya platformları açısından farklı yaklaşımlar gerektirse de temel olarak bazı adımların dikkatle takip edilmesi önemlidir.
Medya okuryazarlığı açısından bu dört önemli kural çerçevesinde, içeriklere şüpheli yaklaşmak, olası yanılgı ve manipülasyonların önüne geçilmesini sağlayabilir. Ancak Medya okuryazarlığının kısa bir eğitimin ötesinde uzun soluklu bir süreç olduğu unutulmamalıdır.
